Voor TIZ Klimaat- en koudetechniek uit Rijssen staat het bieden van een klantspecifieke oplossing voor
zijn koel- en klimaatbehoefte voorop. Duurzaamheid staat daarbij zeker hoog in het vaandel, alleen de
investering moet wel op lange termijn passen in de portemonnee van de eindgebruiker en economisch op
maat worden gesneden. ”Het is de kunst om met zo min mogelijk vermogen van de installatie het gebouw
van het gewenste klimaat te voorzien”, aldus directeur Hans Zwoferink.

Van oudsher waren of (zijn nog steeds) installateurs gewend om werktuigbouwkundige installaties groter te dimensioneren om een buffer over te houden voor de warmte- en koelbehoefte van een gebouwgebruiker. Van dat principe wenst TIZ Klimaat -en koudetechniek af te stappen. Niet alleen voor
een beter milieu, maar zeker ook om de eindgebruiker te behoeden voor onnodig hoge exploitatiekosten. “Door de koel- en warmtebehoefte van elke gebruiker van te voren nauwkeurig te inventariseren kunnen we een totale installatie op maat bieden. Dat betekent in principe met zo min mogelijk vermogen een ruimte verwarmen of koelen, die wel voldoet aan de comfortwensen van de eindgebruiker. Door de gebouwschil degelijk te isoleren en de installatie op een goede manier
elektronisch in te regelen kunnen we onze visie gestalte geven.”

Maatwerkoplossingen

Volgens Zwoferink onderscheidt TIZ Klimaat en koudetechniek zich in de markt door het daadwerkelijk leveren van maatwerkoplossingen voor de opdrachtgevers. De klanten bestaan voor pakweg 70% uit professionele installateurs die w-installaties uitvoeren voor gebruikers van utiliteitsgebouwen en 30% direct in opdracht van retailers die een klimaatsysteem in hun winkel gerealiseerd willen hebben. De Rijssense onderneming doet zaken met veel installateurs in Oost-Nederland, maar het werkgebied is in feite heel Nederland. Wat de retailklanten betreft zit TIZ Klimaat -en koudetechniek vaak aan tafel met de architect die de winkelruimte ontwerpt. “Wij denken direct mee met de ontwerper hoe een klimaat- of koelinstallatie moet worden ingepast. Het gaat daarbij niet alleen om de energieprestatie maar ook om de esthetische inpassing van bijvoorbeeld de componenten en de ventilatiekanalen.

Economisch rendabel

TIZ Klimaat- en koudetechniek past de installatietechniek aan bij de functie en grootte van de individuele ruimte. Want elke ruimte is anders en moet qua koeling en verwarming dus anders benaderd worden. “Elke oplossing moet economisch rendabel zijn, maar tegelijkertijd ook duurzaam”, schetst Zwoferink.
“Door bijvoorbeeld de warmte die ’s morgens vrijkomt bij het koelen van een oostgevel te benutten voor de verwarming van ruimten aan de westzijde. En ’s middags bewandel je installatietechnisch de omgekeerde weg. Door de situatie eerst goed in ogenschouw te nemen kunnen we bestaande en bewezen technieken gericht inzetten en combineren.”

Complexe markt

De orderportefeuille van het bedrijf is behoorlijk gevuld en vertoont een stabiel beeld. TIZ Klimaat- en koudetechniek wil wel groeien, maar de markt zit momenteel vol met haken en ogen. Zie maar eens het juist gekwalificeerde personeel te krijgen en projecten op tijd te voltooien. Veel (deel) componenten worden momenteel niet op tijd geleverd of er worden zelfs geen levertijden afgegeven. “Geregeld moeten onze mensen terugkomen bij een project dat in fasen wordt opgeleverd. Dat zorgt voor extra kosten die we niet bij onze opdrachtgevers kunnen doorberekenen. We hebben al een extra hal gehuurd om grotere hoeveelheden
componenten te kunnen opslaan, zodat we leveringsbetrouwbaarder zijn. We verzoeken onze opdrachtgevers om zo tijdig mogelijk hun aanvragen bij ons neer te leggen.”

Compacte organisatie
Volgend jaar bestaat TIZ Klimaat- en koudetechniek exact 20 jaar. Sinds haar oprichting heeft het bedrijf de organisatie bewust compact gehouden. Er zijn tien monteurs aan boord, waarvan twee in de service -en storingsdienst. Drie medewerkers zitten in de binnendienst en de rest werkt in de project -en werkvoorbereiding met Hans Zwoferink in de directie. “We willen zeker niet te groot worden en vooral persoonlijk met onze opdrachtgevers blijven omgaan. Hun belang dienen vormt ons belangrijkste uitgangspunt.”